Učenici 5.a razrednog odjela i njihova predmetna učiteljica Hrvatskoga jezika Slavica Šakić Matić posjetili su školsku knjižnicu 15. studenoga. U okviru obrazovne sastavnice Kultura i mediji, temom „Medijski tekstovi u časopisima za mlade“, učenici su proširili svoje znanje o medijskoj i informacijskoj pismenosti te ujedno podsjetili na Svjetski dan televizije, koji se obilježava 21. studenoga. Školska je knjižničarka održala učenicima nastavu u sklopu Knjižnično-informacijskog i medijskog odgoja i obrazovanja, navodeći kako se najstariji mediji (knjige, časopisi, novine) danas sve manje pojavljuju u tiskanome izdanju, a broj primjeraka ovisi isključivo o broju kupaca.

Znanstvena istraživanja pokazuju kako suvremenu tehnologiju/medije učenici svakodnevno sve više koriste i njihova je pojavnost zabrinjavajuća u omjeru na tiskane medije, koji su sve više zanemareni zbog virtualnog okružja kojemu su mladi izloženi. Znanje o tiskanim medijima učenici su proširili slušajući o nazivima časopisa prema vremenu izlaženja, podjeli novina prema ritmu izlaženja, širini područja koje pokrivaju te sadržaju koje određene novine obrađuju.

Listajući časopise za mlade, učenici su pronalazili tekstove edukativnog karaktera i objašnjavali tematsko područje koje obuhvaćaju. U jednome su trenutku obavljali i novinarski posao jer su grafičko oblikovanje stranice teksta morali znati primijeniti u praktičnome radu, gdje su na tiskanoj novinskoj stranici označavali tražene elemente.

Informacijska je pismenost osnova suvremene pismenosti, a kako se učenici snalaze u obilju informacija i znaju li ih vrjednovati, pokazali su u neposrednom razgovoru navodeći primjere iz osobnog života u kojima su prepoznali lažne vijesti, pogrješne informacije i zlonamjerne informacije.

Neki se od ovih termina ponekad koriste i kao istoznačnice jer je među njima dosta sličnosti te jedna kategorija lako prijeđe u drugu, ali među njima postoje i značajne razlike, pogotovo u namjeri i obliku u kojem se pojavljuju.

Budući da su učenici svakodnevno izloženi velikoj količini informacija, upravo medijska pismenost omogućava bolje snalaženje u odabiru kvalitetnog sadržaja i relevantnih, istinitih i provjerenih informacija. Cilj je medijske pismenosti potaknuti razgovor o medijima te sigurnom korištenju tehnologija bez kojih je nezamisliv napredak u 21. stoljeću. Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku pokrenuli su Dane medijske pismenosti 2018. godine, a izdali su i publikaciju Djeca i mediji – knjižica za roditelje i skrbnike djece koja je dostupna za posudbu u školskoj knjižnici.

                                                        S. Rem, stručna suradnica školska knjižničarka

Izvori fotografija:
https://www.medijskapismenost.hr/
Djeca i mediji – knjižica za roditelje i skrbnike djece; hrvatsko izdanje publikacije nastalo je u sklopu suradnje Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, Zagreb, 2020.

Skip to content