Učenici sedmih i osmih razreda, na inicijativu profesorice kemije Tajane Barna, obilježili su adventsko razdoblje kroz pet zanimljivih i kreativnih božićnih radionica. Odlučili su da nastavu kemije prilagode božićnom raspoloženju, a učionici kemije udahnu božićni duh. Već na prvoj radionici božićno raspoloženje zavladalo je učionicom, a duh božićne kemije zagrijao je sva srca.

Cilj radionica bio je pokazati da kemija ima svoju zabavnu i kreativnu stranu te da se u blagdansko doba može prilagoditi božićnom raspoloženju, a učionici kemije može udahnu božićni duh.

U ovo blagdansko doba, učenici su odlučili da će svoje znanje o građi tvari, kemijskim simbolima, kristalizaciji te homogenim i heterogenim smjesama iskoriste za izradu: ukrasa za božićno drvce od epruveta i kristala kuhinjske soli, šarenih perlica od tijesta, božićnog vijenca za vrata i ukrasa za učionicu od modela atoma i molekula, toplih božićnih napitaka i snježnih kugli. Kemijske pojmove iskoristili su da napišu kemijsku božićnu priču i kemijske božićne čestitke, a pomoću kemijskih simbola svima su zaželjeli sretan Božić.  

Naša božićna čarolija počela je u 8.c razredu. Učenici su primjenom znanja o građi tvari, izradili modele atoma i molekula te pokazali veliku kreativnost u izradi božićnog vijenca za vrata i kićenju učionice modelima koji su predstavljali božićne ukrase.

Osim što su svojim božićnim raspoloženjem i izradom kreativnih kemijskih božićnih ukrasa unijeli duh Božića u učionicu, učenici su na tradicionalan način obilježili i blagdan svetog Nikole. Na dan sv. Nikole, učenike 8.c razreda, na prozoru učionice, dočekala je čizmica puna bombona, ali tu se našla i pokoja šiba. Učenici su se jako razveselili bombonima, a s obzirom da su se u čizmi našle i šibe obećali su da će s većim zanimanjem učiti kemiju.  

Nakon kićenja učionice na red je došlo čarobno kemijsko božićno drvce. Učenici 7.c i 7.b razreda uživali su u postavljanju božićnog drvca, izrađivanju ukrasa te njegovom kićenju. Ukrase su izrađivali od kristala kuhinjske soli, koje su radili kod kuće, i od epruveta. Epruvete su punili kristalima različitih veličina i boja.

Kako Božić ne može proći bez kolača, primjenom znanja o heterogenim smjesama, učenici su pripremili smjesu za kolače. Od smjese su izradili kolačiće u obliku šarenih perlica za kićenje bora.

Kako bi adventsko raspoloženje bilo veće te kako bi što više dočarali duh Božića učenici su model kostura, koji im se našao pri ruci, obukli u Djeda Božićnjaka i uživali u fotografiranju u njegovom društvu.

Budući da božićno vrijeme, također, ne može proći ni bez božićnih napitaka, učenici 7.a razreda primjenom znanja o homogenim i heterogenim smjesama napravili su tople božićne napitke:  čaj, kakao i špinani šećer s mlijekom. Dok se po učionici širio opojni miris cimeta i karameliziranog šećera te budio osjetila mirisa, učenici su uz svijetlo lampica na boru i božićne pjesme, korištenjem kemijskih pojmova, pisali KEMIJSKU BOŽIĆNU PRIČU.

Kako se ispod svakog božićnog drvca nalaze pokloni, učenici 8.c razreda izradili su snježne kugle. Dok su stvarali svoja mala remek djela,  saznali su kako pomoću znanja kemije sami mogu izraditi umjetni snijeg.

Znajući da nema kemije bez kemijskih elemenata jer oni grade svu živu i neživu prirodu, učenici su svojim prijateljima zaželjeli sretan Božić koristeći simbole pojedinih kemijskih elemenata.

Poštujući običaj da se na svetu Luciju tradicionalno sije pšenica, učenici 8.c razreda posijali su svoju božićnu pšenicu. Kao i sve aktivnosti do sada i ovu su prilagodili čaroliji božićne kemije. Pšenicu su posijali u kemijsko posuđe (epruveta, laboratorijska čaša, tikvica i lijevak), koje su vješto složili u kemijsku aparaturu.

Poznato je da Božić ne može proći ako se ne napišu božićne čestitke pune lijepih želja. S velikim zanimanjem, učenici su se upustili u avanturu pisanja neobičnih i kreativnih blagdanskih poruka korištenjem kemijskih pojmova.

Neke od blagdanskih poruka i želja glasile su ovako:

„Želim da ti Božić bude blistav kao šećerni kristal!“

„Želim da ti Božić bude sjajan kao kristali na boru u učionici kemije!“

„Želim da ti Božić donese svjetlost kao zapaljeni magnezij!“

„Želim ti sretan Božić i da u novoj godini nađeš nekoga tko će te činiti stabilnim kao što emulziju stabilnom čini emulgator!“

„Neka ti Božić i Nova godina donesu puno sreće i ljubavi kao što ima molekula!“

„Želim ti da se za ovaj Božić najedeš puno heterogenih smjesa tvari!“

„Želim da ti ovaj Božić bude sladak kao špinani šećer!“

“Neka ti ovaj Božić donese toliko topline koliko provodi bakar!“

„Želim ti puno poklona pod borom, onoliko koliko ima simbola u periodnom sustavu elemenata!“

„Želim da se ovaj Božić makneš od toksičnih ljudi kao voda od bakrovog(II) sulfata za vrijeme zagrijavanja modre galice!“

„Želim da ti ovaj Božić bude sjajan, a Nova godina burna kao reakcija cinka i sumpora!“

Provođenjem navedenih aktivnosti, učenici su se uvjerili koliko kemija može biti zabavna, kreativna i korisna, a oduševljenje je bilo još veće jer su saznali da svoje znanje kemije mogu primijeniti i u blagdansko doba i uživati u duhu božićne kemije.

Skip to content