Autorica: Tajana Barna, prof. biologije i kemije

Učenici 7. razreda naučili su nešto novo!

20 učenika 7. razreda sudjelovalo je na poučnoj radionici iz kemije održanoj 28. listopada 2022. godine.

Vrijedne kemičarke su si opet dale truda pa su zajedno sa svojom nastavnicom Tajanom Barna osmislile i organizirale radionicu iz kemije pod nazivom „ADITIVI“.

Cilj radionice bio je otkriti što su aditivi, gdje se koriste, kako se označavaju i kakav utjecaj imaju na ljudsko zdravlje.

Prije istraživanja i provođenja radionice 20 učenika 7. razreda odgovaralo je na kratku anketu.  Analizom rezultata provedene ankete, zaključeno je da nitko od učenika nije čuo za aditive i E-brojeve. Svi učenici smatraju da hrenovke nisu zdrave i da nije svaki dan zdravo jesti instant juhu iz vrećice. Desetero učenika zna za što se u prehrambenoj industriji koriste konzervansi, a da su pekarski proizvodi zdravi smatra troje učenika.

Kako bi učenicima omogućili sudjelovanje u radionici i olakšali provođenje zadataka, kemičarke su, svaka svojoj skupini, objasnile što su aditivi, kako se dijele i koja je njihova uloga u prehrambenim proizvodima te zašto se označavaju E-brojevima.

Nakon kratke edukacije, učenicima je postavljeno istraživačko pitanje: Kako aditivi utječu na zdravlje ljudi? Učenici su iznosili svoje mišljenje o utjecaju aditiva na ljudsko zdravlje i postavili svoju hipotezu: Aditivi imaju negativan utjecaj na ljudsko zdravlje.

Kako bi došli do odgovora na istraživačko pitanje i provjerili točnost svoje hipoteze, učenici su krenuli u istraživački pohod. Naoružani popisom svih aditiva, a posebno onih koji su štetni za ljudsko zdravlje, proučavali su deklaracije na ambalaži različitih prehrambenih proizvoda (Smoki, čips, gumeni bomboni, pekarski proizvodi, gotove juhe iz vrećica, sokovi, pašteta, hrenovke, gotove salame…) i provjeravali koji aditivi su dodani proizvodu. Proučavali su i otkrili ulogu svakog otkrivenog aditiva. Istražili su u koju skupinu spadaju navedeni aditivi onzervansi, emulgatori, pojačivači okusa, sladila, boje, stabilizatori…), koja im je namjena i kako utječu na ljudsko zdravlje. Kako bi rezultati istraživanja bili zabilježeni, učenici su u tablicu upisivali nazive prehrambenih proizvoda, nazive aditiva i E-brojeve koje navedeni proizvodi sadrže te imaju li štetno djelovanje na ljudsko zdravlje. Naravno, u tome su im vješto pomagale kemičarke ne štedeći svoje savjete.

Nakon pregledanih deklaracija prehrambenih proizvoda i zabilježenih podataka u tablice, učenici su u skupinama izrađivali plakate. Lijepili su ambalažu prehrambenih proizvoda na hamer papir i uz svaki proizvod zapisali njemu pripadajuće aditive i E-brojeve.

Na kraju istraživanja, učenici su na temelju izloženih popunjenih tablica i prezentiranih plakata zaključili da veliki broj prehrambenih proizvoda koje kupujemo i svakodnevno konzumiramo sadrži aditive, a veliki broj korištenih aditiva je štetan za ljudsko zdravlje.

Učenici su s radionice otišli nasmijani i zadovoljni jer su naučili nešto novo i korisno.

Na kraju uspješno provedene radionice kemičarke su se počastile domaćim mandarinama, sigurne da u njima nema aditiva.  A jesu li i čime su špricane? To je tema neke druge radionice.

Skip to content